بررسی ویژگی های جدید در وردپرس 6.4

بررسی ویژگی های جدید در وردپرس 6.4


زمان سرمایه گذاری روی خود : 9 دقیقه
5/5 - (1 امتیاز)

سومین نسخه وردپرس در سال 2023

وردپرس 6.4 اخیراً منتشر گردیده و سومین نسخه اصلی در سال 2023 می‌باشد. در این نسخه ویژگی‌های جدید رضایت بخشی دیده می‌شود و باگ‌های آن بهبود داده شده‌اند. در ضمن روش ایجاد و مدیریت وب سایت نیز بهبود یافته است.

در این مطلب موارد جدید در وردپرس 6.4 را همراه با تصاویر ویژگی‌های جدید ارائه می‌دهیم.

ویژگی‌های جدید وردپرس
ویژگی‌های جدید وردپرس

وردپرس 6.4 یک نسخه اصلی است. به جز حالتی که شما روی یک سرویس میزبانی وردپرس مدیریت شده هستید؛ لازم است بروز رسانی‌ها را به صورت دستی انجام دهید. برای کسب اطلاعات در مورد نحوه آپدیت وردپرس می‌توانید دستورالعمل آپدیت ایمن وردپرس را مطالعه نمایید.

در ضمن به این نکته مهم توجه کنید که قبل از بروز رسانی، یک نسخه پشتیبان کامل از وردپرس تهیه کنید.

موارد جدید در وردپرس 6.4

برخی از ویژگی‌های جدید در وردپرس 6.4 به شرح زیر هستند:

  • تم پیش‌فرض جدید، بیست بیست- چهار
  • مدیریت الگوی بهبود یافته با گروه‌های سفارشی
  • صفحات پیوستی که به طور پیش فرض غیر فعال شده‌اند
  • نمایش تصاویر در پنجره‌های لایت باکس پایین افتادنی
  • طراحی مجدد پالت فرمان
  • بهبودهایی در ویرایشگر بلاک
  • تصاویر زمینه برای بلاک گروه
  • نوار ابزار بهبود یافته برای بلاک‌های والد/فرزند
  • نمای لیست/چارچوب بهبود یافته
  • باز کردن پیش نمایش لینک‌ها در زبانه جدید
  • در دسترس بودن قلاب‌های بلاک
  • همراه با تغییرات پوسته

تم پیش‌فرض جدید، بیست بیست- چهار در وردپرس 6.4

به عنوان آخرین نسخه سال، وردپرس 6.4 همراه با تم پیش‌فرض جدیدی به نام بیست بیست- چهار ارائه شده است.

پیش نمایش بیست بیست- چهار
پیش نمایش بیست بیست- چهار

این تم پیش‌فرض چند منظوره بوده و برای وب سایت‌های مختلف مناسب می‌باشد. با توجه به انعطاف‌پذیری و قابلیت سفارشی سازی این تم، می‌توان به راحتی آن را ویرایش نمود. این تم دارای 6 استایل مختلف است که می‌توان یکی از آن‌ها را انتخاب کرد.

استایل های تم بیست بیست- چهار
استایل های تم بیست بیست- چهار

الگوهای بلاک وردپرس 6.4 به کاربران امکان می‌دهد که با سرعت قاب‌های محتوا را برای پست‌ها و صفحات خود آماده کنند. تم بیست بیست- چهار دارای دهها الگو است که می‌توانید در وب سایت خود استفاده کنید.

الگوهای تم بیست بیست- چهار
الگوهای تم بیست بیست- چهار

این قسمت شامل الگوهای بخش می‌باشد که به شما اجازه می‌دهد بخش‌هایی را مانند بخش FAQ و بخش call to action به چارچوب خود اضافه کنید.

مدیریت الگوی بهبود یافته همراه با گروه‌های سفارشی

الگوها گروهی از بلاک‌های از قبل مرتب شده هستند که شما می‌توانید در هر جای وب سایت خود به آسانی از آن‌ها استفاده کنید. وردپرس 6.4 همه الگوهای شما را در ویرایشگر سایت به سادگی مدیریت می‌کند. شما اکنون می‌توانید گروههای الگوی خودتان را همزمان با ایجاد یک الگوی جدید اضافه کنید.

ایجاد یک الگوی جدید در وردپرس 6.4
ایجاد یک الگوی جدید در وردپرس 6.4

کیفیت ایجاد الگو در ناحیه مدیریت وردپرس شما یکسان به نظر می‌رسد. در ویرایشگر سایت زبانه الگوها، الگوهای شما را به صورت گروه بندی شده نشان می‌دهد.

گروه‌های الگو
گروه‌های الگو

صفحات پیوستی که در وردپرس 6.4 به طور پیش فرض غیرفعال شده‌اند

وردپرس قبلاً یک صفحه را برای پیوست هایی که در وب سایت خود بارگذاری می‌کردید؛ ایجاد می‌کرد. این صفحه تنها آن پیوست (تصویر یا سایر فایل‌های رسانه) و توضیحات آن را نمایش می‌داد. زمانی که موتورهای جستجو خزیدن در این صفحات را انجام می‌دادند؛ از نظر سئو وب سایت وردپرس شما را مناسب نمی‌دیدند.

کاربران از پلاگین های سئو وردپرس مانند All in one SEO برای غیرفعال کردن صفحات پیوست و هدایت مجدد کاربران به پست‌ها(جایی که تصویر یا رسانه را اضافه کرده بودند) استفاده می‌کردند.

همراه با WordPress 6.4 به صورت پیش‌فرض صفحات پیوست برای همه وب‌سایت‌های جدید غیر فعال‌شده‌اند.

وب سایت های ورد پرس قبلی شما به کار خود ادامه می‌دهند. در صورتی که می‌خواهید صفحات پیوست را غیرفعال کنید؛ می‌توانید قطعه کد زیر را به وب سایت خود اضافه کنید:

تصاویر نمایش داده شده در لایت باکس‌های پایین افتادنی در وردپرس 6.4

در وردپرس 6.4 یک روش رایج دیگر برای نمایش تصاویر بزرگتر، نمایش دادن آن‌ها در لایت باکس‌های پایین افتادنی است. این نسخه از وردپرس به کاربران اجازه می‌دهد از لایت باکس‌های کشویی برای تصاویر پست‌ها و صفحات خود استفاده کنند.

تصاویری که با کلیک گسترده می‌شوند
تصاویری که با کلیک گسترده می‌شوند

پس از افزودن یک تصویر، شما می‌توانید گزینه Expand on click را در زیر تنظیمات بلاک، برای باز شدن آن در لایت باکس پایین افتادنی فعال کنید. این تصویر پایین افتادنی ساده به کاربران اجازه می‌دهد که تصاویر را بدون ترک صفحه به صورت بزرگتری مشاهده کنند. این یک ویژگی کاملاً جدید و اساسی است. به عنوان نمونه اگر شما یک گالری تصاویر اضافه کنید؛ شما مجبور خواهید بود آن را برای هر یک از تصاویر فعال کنید. برای تجربه کاربری بهتر با گالری‌های تصاویر زیبا ما پیشنهاد می‌کنیم که از Envira Gallery یا Next Gen استفاده کنید.

این‌ها بهترین پلاگین های گالری عکس WordPress برای عکاسان و وب سایت‌های ارائه دهنده نمونه کارهایی هستند که دارای لایت باکس‌های زیبای پایین افتادنی، انیمیشن‌ها، اسلاید شوها و استایل‌های گالری می‌باشند.

پالت فرمان دوباره طرحی شده در وردپرس 6.4

پالت فرمان در وردپرس 6.3 معرفی شد. این پالت به کاربران اجازه می‌دهد که با استفاده از کلید میانبر CTRL+K دستورات را به سرعت تایپ کنند.

در وردپرس 6.4 بهبودهایی در این ابزار ایجاد شده و میانبرهای صفحه کلید جدیدی اضافه شده‌اند. ابتدا طراحی با ظرافت خاصی به روز رسانی شده است؛ به طوری که عنصر متن برای افزایش تضاد تیره‌تر شده است.

به روز رسانی طراحی پالت فرمان
به روز رسانی طراحی پالت فرمان

 

دستورات و اعمال جدیدی برای کار با بلاک‌ها وجود دارند. این شامل دستورات duplicate, transform, insert و delete می‌شود. در ضمن شما می‌توانید چندین بلاک را انتخاب کرده و آن‌ها را با استفاده از پالت فرمان تبدیل کنید.

اعمال بلاک در پالت فرمان
اعمال بلاک در پالت فرمان

بهبودهای ویرایشگر بلاک

وردپرس 6.4 شامل چندین ویرایشگر است (نام پروژه برای ویرایشگر محتوای بلاک) که در هسته آن قرار دارند. هر یک از آن‌ها با چندین ویژگی جدید توسعه داده شده است. در ادامه برخی از توسعه‌های مهم ویرایشگر بلاک آورده شده است.

تصاویر زمینه برای بلاک گروه

استفاده از بلاک‌های گروه بندی شده، آسان‌ترین راه برای ایجاد چارچوب بخش‌های مختلف در پست، صفحه یا کل ویرایشگر سایت است. قبلاً اضافه کردن یک تصویر زمینه به یک بلاک با استفاده از ویرایشگر بلاک امکان پذیر نبود.

اکنون وردپرس 6.4 به کاربران امکان تنظیم تصاویر زمینه را برای هر گروهی از بلاک‌ها فراهم می کند.

تنظیم تصویر زمینه برای گروه بلاک
تنظیم تصویر زمینه برای گروه بلاک

جعبه ابزار بهبود یافته برای بلاک‌های والد/فرزند

هنگام کار با بلاک‌هایی که دارای بلاک‌های فرزند هستند؛ امکان تغییر و جا به جایی جعبه ابزار قبلی اطراف بلاک‌ها وجود نداشت. این تجربه کاربری خوبی را برای بلاک‌هایی مانند Navigation, List و Quote ایجاد نمی‌کرد.

WordPress 6.4 به طور اتوماتیک تولباکس فرزند را به والد اضافه می‌کند و تجربه کاربری خوبی را در مورد جا به جایی بلاک‌های داخلی فراهم می‌کند.

نمای list/ outline بهبود یافته

وردپرس 6.4 نمای لیست بازسازی شده‌ای را با ویژگی‌ها و تجربه‌های بهتر ارائه می‌دهد. نمای لیست، چارچوب سریع صفحه یا پست شما را در ویرایشگر سایت/ بلاک نشان می‌دهد.

نمای لیست در ویرایشگر وردپرس
نمای لیست در ویرایشگر وردپرس

در نمای لیست می‌توانید گروه‌های بلاک را مجدداً نام‌گذاری کنید. این کار به شما کمک می‌کند تعیین کنید هر گروه بلاک چه کاری انجام می‌دهد و چارچوب شما را خوانا تر می‌کند.

قبلاً در نمای لیست فقط برچسب تصویر یا گالری نمایش داده می شد و شما مجبور بودید برای دیدن تصویر یا گالری پیمایش را انجام دهید.

همراه با وردپرس 6.4 شما یک پیش نمایش از تصویر را در نمای لیست می‌بینید.

 

باز شدن پیش نمایش پیوند ها در زبانه جدید

در وردپرس 6.4 کنترل پیش نمایش پیوند گزینه “open in new  tab” را به advanced Toggle تغییر داده است. برای باز شدن لینک در زبانه جدید به کلیک‌های بیشتری نیاز است. اغلب کاربران از این ویژگی استفاده می‌کنند.

پوسته‌های بلاک اکنون در دسترس هستند

WordPress 6.4 عملکرد بلاک هوک را برای توسعه دهندگان ارائه می‌دهد. در برنامه‌های کاربردی هسته وردپرس، بلاک هوک اجازه می‌دهد که بلاک‌ها به طور دینامیکی توسعه یابند. مثلاً پلاگین‌ها می‌توانند گزینه‌هایی را به بلاک‌ها اضافه کنند و کاربران می‌توانند آن‌ها را فعال/ غیرفعال کنند.

تغییرات Hood

در وردپرس 6.4 تغییراتی برای توسعه دهندگان در نظر گرفته شده است. برخی از این تغییرات عبارت‌اند از:

  • توابع مدیر جدید معرفی شده‌اند.
  • ثابت‌های مسیر الگو و مسیر استایل صفحه کاهش یافته‌اند.
  • یک فریم ورک برای افزودن پست متا در وردپرس در نظر گرفته شده است.
  • توسعه دهندگان تم می‌توانند مقادیر حداقل و حداکثر عرض را برای محاسبه اندازه فونت‌ها پیکربندی کنند.
  • یک فیلد بلاک هوک به انواع بلاک‌ها اضافه شده است.

وردپرس 6.4.1

از پیشرفت‌های نوشتاری تازه لذت ببرید

پیشرفت‌های تازه ساده بودن فرآیند ایجاد محتوا را تضمین می‌کند. میانبرهای صفحه‌کلید جدید را در نمای فهرست، ترکیب فهرست اصلاح‌شده، و کنترل عمیق‌تر روی تنظیمات پیوند بیابید. یک تجربه جدید و منسجم نوار ابزار برای بلوک‌های راهبری، فهرست و نقل‌قول به شما امکان می‌دهد به طور موثر با گزینه‌های ابزار مورد نیاز کار کنید.

چشم‌انداز خلاقانهٔ خود را با ابزارهای طراحی بیشتر بسازید

با تصاویر پس‌زمینهٔ تازه در بلوک‌های گروهی خلاقیت به خرج دهید و از ابعاد تصویر با نسبت ابعاد مکان‌نما اطمینان حاصل نمایید. آیا می‌خواهید دکمه‌هایی را به بلوک راهبری خود اضافه نمایید؟ اکنون می توانید بدون CSS سفارشی این کار را به راحتی انجام دهید. اگر با الگوهای همگام‌سازی شده کار می‌کنید، تنظیمات تراز دست نخورده باقی می‌مانند تا تجربه ایجاد الگوی بدون درز داشته باشید.

کارایی

وردپرس ۶.۴ شامل بیش از ۱۰۰ به‌روزرسانی عملکرد برای تجربه سریعتر و کارآمدتر است. بهبودهای متمرکز در عملکرد بارگذاری قالب برای پوسته‌های بلوکی و پوسته‌های کلاسیک، استفاده از استراتژی‌های بارگذاری اسکریپت “defer” و “async” در هسته، بلوک‌ها و پوسته‌ها، و بهینه‌سازی گزینه‌های بارگذاری خودکار.

دسترس‌پذیری

در هر نسخه اطمینان حاصل می‌شود که وردپرس برای همه در دسترس قرار داشته باشد. ۶٬۴ مواردی همچون بهبود نمایش لیست، پشتیبانی از نشانک aria-label برای بلوک راهبری، و همچنین بسیاری از پیشرفت‌های دیگر را به ارمغان می آورد. رابط کاربری مدیریت (UI) شامل پیشرفت‌هایی از جمله موقعیت‌یابی دکمه‌ها، آیتم‌های منوی «افزودن جدید» و پیام‌های سلامت سایت است.

درباره وردپرس 6.4.1 بیشتر بدانید

یادگیری وردپرس یک منبع رایگان برای کاربران جدید و با تجربه وردپرس است. Learn همراه با ویدیوهای نحوه استفاده از ویژگی‌های مختلف در وردپرس، رویدادهای تعاملی برای کاوش عمیق موضوعات، و طرح‌های درسی برای کاوش عمیق در بخش‌های مختلف وردپرس است.

راهنمای میدانی وردپرس 6.4 را کاوش کنید. در مورد تغییرات این نسخه با یادداشت‌های دقیق توسعه‌دهنده اطلاعات کسب کنید که به شما در ساختن با وردپرس کمک می‌کند.

برای اطلاعات در مورد نصب، بهبودها، مشکلات برطرف‌شده، مشارکت‌کنندگان انتشار، منابع یادگیری و فهرست تغییرات فایل‌ها یادداشت‌های انتشار 6.4 وردپرس را بخوانید.

 

منبع:

wpbeginner.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *